top of page
  • Writer's pictureGunnar Hellmund Laier

Meldesystemer

I veterankommunikationen har en række militærhistoriske kendsgerninger altid haft en central plads. En række personer med en baggrund i Forsvaret, og mange med familiebånd til kollaboratører fra anden verdenskrig og en placering i Fremskridtspartiet, brugte således Luftwaffes navngivning af radarstationer og flymeldeposter i Danmark til at angive ansvarsfordeling, når de observerede på modstandsfolk og deres efterkommere. Det har jeg helt klart selv været offer for, selvom både min far, der var modstandsmand, mine andre nærmeste familiemedlemmer og jeg selv har en enten konservativ eller højre liberal grundholdning. Ligeledes har disse netværk og deres metoder fundet en akavet nyere forankring blandt yngre, der ikke får hele historien med. Jeg husker "du kan komme herover og få en krokodille" eller "han har snarere et problem med en Lindworm" eller "han skulle ikke have talt sådan om sin gamle Adler". Der var også modsvar af typen "Hernede har vi fået nok af ham og hans Faultier", men ikke fra den rigtige politiske kant...



4 views0 comments

Comments


bottom of page