top of page

23andMe, MyHeritage og konkurrenter

23andMe har i mange år tilbudt en introducerende pakke, hvor kodningen på de mest centrale SNPs identificeres og brugeren får adgang til både en rådata fil, en serie af rapporter og grafik. Prisen ligger mellem DKK 500 og DKK 1.000 afhængigt af, hvorvidt du modtager et tilbud eller foretager en genbestilling.

I mere end ti år anvendte jeg udelukkende 23andMe, og oplevede hvordan virksomheden en årgang lukkede ned for helbredsrapporterne på grund af juridiske twister af religiøs karakter under Obama regeringen i USA.

I den første version, jeg prøvede, version 3 af 23andMe chippen fik jeg en 25 MB rådata fil medens version 5 gav mig cirka 40MB. Efter et par år fik jeg mine børns data og kunne se, hvor meget børnenes mor og jeg lignede hinanden, og hvor heldige vi overordnet var. Rapporten viste og viser stadig ingen arvelige sygdomme, men gav heller ikke de nuancer, jeg siden kunne finde via blandt andet promethease.com i kombination med almindelig slægtsforskning.

De første rapporter bekræftede karaktertræk som brune øjne, krøllet hår i nakken, atletisk bygning, fugtig ørevoks og den slags, der fortæller, at spyttet, der blev indsendt, svarer til en person med rette karakteristika. Der var ikke byttet rundt på prøverne. Dernæst kunne jeg se, at der ikke var arvelige sygdomme men en forøget risiko i forhold til for eksempel AMD (aldersbetinget øjensygdom). Flere tests afspejler resultater, der mest af alt gælder for en etnicitet og en population, der er begrænset til en geografi og ikke repræsentable for den danske befolkning, men mange svar er også gældende ret overordnet. Genforskningen har mange sideveje og faldgruber, men overordnet set er de mest direkte og tydelige spor i vores DNA i relation til kendte og udbredte sygdomme, samt risikofaktorer for disse identificeret på baggrund af de sidste tyve års forskning. Til sidst fik jeg bekræftet, at jeg er 60% skandinav og 40% engelsk - tysk med relationer i mit gen til også Frankrig og Bennelux landene. En sjov sidehistorie i relation til mit genetiske ophav: I en lige linie af fædre, deler jeg en fælles forfader med en Nordirsk konge. Den paternale haplotype er repræsenteret i mere end 1% af den mandlige befolkning i New York City.


Nedenfor billede af det bagerste af øjet med symptomer på aldersrelateret maculadegeneration (AMD).

Mere interessant blev søgningen efter information, da jeg rekonstruerede mit slægtstræ udfra hjemmesiden Myheritage.com, der også tilbyder sekeventering, men med et andet udgangspunkt end 23andMe. Der er også mulighed for at uploade DNA rådata til sitet, så jeg uploadede mine data fra 23andMe og havde straks et match på tre af mine grandfætre og en enkelt grandkusine. Det er meget sjovt, og også en måde at finde uægte børn og kommunikere med familiemedlemmer om deres genprofil og sygdomshistorie.


Prometease.com, der ligesom 23andMe og MyHeritage koster penge, men kun et mindre beløb, gav en meget omfattende rapport, samt et billede af, hvor stærk jeg stod rent genetisk. På siden matches informationer om SNPs på forskningslitteratur, der er manuelt indlæst i databasen med information om studiedesign og sikkerhed for resultaterne. Det stod hurtigt klart for mig, at de fleste også dødelige sygdomme i min familie to generationer tilbage og ned, kunne forklares udfra en svaghed omkring folsyreomsætning, som en meget stor andel af jordens befolkning har et grundlæggende problem med. Dispositionen er involveret i alt fra rygsammenfald og sukkersyge til hjertekarsygdomme og cancer, og kan stort set afhjælpes med en kostomlægning og tilskud, der selvfølgelig også skal tage hensyn til tolerance/toleranceniveauer for gluten eller lactose samt andre almindelige ingredienser og kosttyper. Læsningen af rapporten fra promethease.com var et lille detektivarbejde, hvor jeg kombinerede kvalitativ viden overleveret fra mine forældre med viden fra mine kost og motionsvaner.

 

Se de øvrige blogindlæg her på siden for at få en idé om de første skridt på vejen mod en mere sikker viden om dig selv, og bliv inspireret af den fremgangsmetode, jeg selv valgte, og hvordan jeg blev mere målrettet i min søgning efter information om mit DNA.

Du kan sende spørgsmål og få vejledning, hvis du står med en konkret problemstilling eller er i tvivl om, hvordan du bedst muligt finder svar …

3 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page