top of page

Kosttilskud

Igennem mere end ti år trænede jeg på forholdsvis højt niveau uden at benytte kosttilskud eller vitaminpiller til supplement. Af og til købte jeg proteinbarer, når jeg gennemførte træningspas på mere end en time, og jeg supplerede også med monohydrate kreatin for at kunne undgå udmattelse.


Da jeg fik øjnene op for kosttilskud og effekten af proteinpulver på min træning for to år siden begyndte mine udfordringer med blodmangel, ledsmerter og udholdenhed at aftage. Efter at jeg minutiøst studerede min rapport på prometease.com baseret på CHIP v5 fra 23andMe fik jeg øjnene op for, hvordan jeg forsigtigt kunne kombinere vitaminer og tilskud for at opnå tilsigtede effekter på ferrit og hæmoglobin niveauer. Træthed og symptomer på inflammatoriske lidelser kunne jeg også dæmpe med kalk/magnesium/d kombi vitamintabletter.

Min kost tilpassede jeg min døgnrytme, så jeg hver morgen trænede efter at indtage grød med bær og monohydrate kreatin, og supplerede med protein enten som drik eller et stykke kød, hvorefter jeg gik en kort tur på 3½ kilometer eller tog en eller to timer i fitnesscenteret for at skylle natten og kroppens stress ud. Alt i min krop stabiliserede sig og jeg kunne fornemme en rest inflammation, der kunne behandles med antihistaminer, der samtidig sikrede mig en bedre søvn.

Antihistaminerne var det sværeste at finde i den rigtige form. Der er også nogle forholdsregler i forhold til magnesium og NSAID, der skal helst gå to timer mellem indtag af magnesium og indtag af NSAID. Dette blev jeg først opmærksom på, da jeg oplevede smerter i mellemgulvet, en ikke uvæsentlig information for personer, der bruger NSAID som sovepiller eller køresygetabletter og samtidig indtager store mængder af magnesium. NSAID kan forårsage indre blødninger. Magnesium bruger jeg i forbindelse med styrketræning og ledsmerter. Jeg synes at anaerobe øvelser kører lettere i kombination med BCA (B vitaminer og aminosyrer) drikke og med supplerende whey proteindrikke (ved smerter eller udmattelse). Har jeg muskel eller ledsmerter i løbet af dagen tager jeg kalktabletter og supplerer ofte med en ekstra magnesiumtablet. Jeg ved ikke, om der er en sammenhæng mellem Type II muskelvæv og indtag af protein med magnesium, men det fungerer for mig.

NSAID med trekantmærkning er enten antihistaminer, der kan anvendes som sovemiddel eller antihistamin, der neutraliserer køresyge, søsyge og lignende. Trekantsmærket signalerer, at du måske ikke kan køre bil og oplever sløvhed eller svimmelhed efter indtagelse. Det er antihistaminer, som jeg tror, langt de fleste bør undgå, måske endda personer med køresyge, søsyge og lignende. Trekantsmærkede produkter sløver og effekten er stærk begrænsende for intellekt, medikamenterne kan måske endda medvirke til at fremme karsygdomme, og der er årligt dødsfald på grund af forkert brug. Risikoen for indre blødninger må være højere end for andre NSAID. Derimod er der en række NSAID, der dækker alt fra nældefeber til sæsonsnue samt forskellige allergier. Fexofenadine hydrokloride, loratadine, desloratadine og cetirizine samt acrivastine (benadryl) er almindeligt kendte håndkøbspræparater, der passer til forskellige menneskers forskellige behov. Jeg fandt ud af, at jeg ikke umiddelbart kunne mærke en effekt af cetirizine og at benadryl er noget sløvende og giver mig noget kvalme uden at lette inflammation betydeligt, medens loratadine skabte en balance relateret til næsehulen og sikkert derefter forårsagede en trykudligning i ventriklerne, og derfor var perfekt ved sengetid. Desloratadine havde en længere halveringstid end loratadine og virkede mere sløvende i dagtimerne, så den undgik jeg. Cetirizine kunne erstatte loratidine i perioder, så jeg ikke at skulle benytte det samme stof hver dag ved en længerevarende inflammation forårsaget af foreksempel manglende folsyre (B9) optag. Fexofenadine hydroklorid var det vindende præparat, der ikke sløvede, men havde en beroligende ikke trættende fornemmelse en nærmest rensende fornemmelse. Et præparat som hydroxyzine, der kun kan købes på recept, virkede måske så markant, at det kunne fungere som en sovetablet, men effekten af loratadine var bedre, gav en dybere søvn, og skabte ikke en foruroligende sløvhed dagen efter.

Indtager jeg en b-vitamin tablet sammen med en jerntablet (aminojern er bedst) oplever jeg at ferrit og hæmoglobin niveau normaliseres lettest, der kan dog komme symptomer på sammenklumpning, og det har jeg kunnet løse ved at tage et par omega3 tabletter (krill olie er mest lugtfrit og mest effektivt) samt en TREO eller to med nogle timers mellemrum. Det er ofte det helt rigtige at gøre ved et træningspas på 3-4 timer eller ved lave blodtal for at mindske risikoen for træthed og uoplagthed. Er man så udmattet, at man bare skal have en lur, kan en folsyre tablet (organisk B9) måske være sagen, den sætter gang i en masse helende processer og din krop slapper derfor helt af, men den skal nok ikke indtages sammen med en NSAID. B vitamin er dog ligesom A vitaminer noget, man skal være lidt forsigtig med. Langt de fleste energidrikke er ikke velegnede at drikke som læskedrik, da visse af vitaminerne enten skal omsættes straks eller er tilsat unødigt, fordi de ikke har været lette at adskille, og derfor udelukkende udgør en risiko. Har man haft cancer skal man søge vejledning.

Proteinpulver er en historie for sig, jeg er tilsyneladende allergisk for ærteproteinpulver, kan ikke lide soyaprotein. Whey protein er det helt rigtige for de fleste, medens traditionelt kød er besværligt at fordøje. Svinekød er ofte pumpet og skal indtages med eddike eller eddikeprodukter som for eksempel syltede agurker, for ikke at have en skadelig effekt på mundhulen og maven, medens oksekød kan være svært at omsætte i det omfang og den hastighed din krop kræver det afhængigt af aktiviteten. Jeg nævner protein separat og i sammenhæng med kosttilskud, fordi proteiner er væsentligste del af en omsætning af tilskudene og samtidig renser din krop og hjælper den med at generere nye sunde celler. Proteiner er derfor vigtige at indtage om morgenen, når man vågner og har giftstoffer i kroppen og skal starte en række processer op. Allerhelst sammen med motion for at skabe den rigtige aktivering af også vitaminerne.

Alt i alt kan jeg let indtage et dusin vitaminpiller og nogle skefulde kosttilskud i løbet af en dag. Morgenen starter jeg med en multivitamintablet, to kalktabletter, en omega3 tablet eller to, en Q10 (proteintablet, der letter udrensningen af det glymphatiske system) og en biloba gingo tablet, hvis jeg har den. Monohydrat kreatin tilsætter jeg enten grød eller yoghurt, ligesom jeg her ofte bruger HUSK (psyllium frøskaller) til at hæve indtaget af kostfibre. Ligesom magnesium kompenserer for moderne kost, der ikke indeholder så meget havregryn, bønner eller linser som megen traditionel kost, er kostfibre også lettest at få som tilskud, selvom man ikke skal overdrive. HUSK skal altid indtages med tilstrækkelig væske (vand, yoghurt ...) Kostfibre og omega fedtsyrer er ofte dumme at indtage traditionelt i nødder, frø og fisk, da førstnævnte ofte indeholder carcinogener som for eksempel blåsyre (undgå mandler eller produkter med mandler, der ikke har været ovnbagt) og sidstnævnte indeholder histaminer på grund af et affaldsprodukt fra bakterier, der rigtig ofte fremkommer i fisk og i særlig grad i ellers populære fisk som tun. Det har overrasket mig, at det indenfor nødder og frø er fornuftigt at nøjes med hasselnødder og nogle valnødder, og ellers indtage ganske lidt sesam og chiafrø i salater og andet ... Linser og ærter, herunder kikærter, kræver grundig kogning og for ærters vedkommende iblødsætning for ikke at være giftige, men er udmærkede kilder til protein og fibre.

3 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page